Harc az időért: Mérlegen a biztosítási szuperintegráció első éve – II. rész

Biztosító Magazin interjú, Kerekes Zoltánnal - folytatás

jan_SK_IMG_2119_270x360-1Folytatjuk a Biztosító Magazin beszélgetését Kerekes Zoltánnal, ügyvezető igazgatónkkal a biztostási piac szuperintegrációjáról. Az első részben a piacot érintő környezeti változásokat, illetve az ezekre adható informatikai válaszlépéseket taglaltuk. Most – a második részben – az SK MAX rendszer bevezetésének és üzemeltetésének részleteiről fogunk bővebben szót ejteni.

- Az SK Trend évtizedek óta segíti IT megoldásokkal a biztosításközvetítőket. Mennyire népszerű a felhasználói körben az SK MAX rendszer? Mit szeretnek benne leginkább az alkuszok?

Az SK MAX rendszert teljes egészében az SK Trend saját forrásaiból állítottuk elő. Bizton állíthatom, hogy ilyen nagyságrendű önerős befektetés korábban nem történt még a magyar piacon. Az SK MAX egy trendformáló, vagy inkább trendteremtő, trendfordító megoldás. Ehhez még csak hasonló sem létezik, ráadásul nehezen, rendkívüli erőforrás befektetés mellett is nagyon hosszú idő alatt másolható.

Mint minden innovációnak, a Szuperintegráció koncepciójának is idő kell, hogy az érdekelti körök, a piaci szereplők elfogadják.

Eddig egy ilyen összetettségű, mégis kivételesen felhasználóbarát rendszer használata elképzelhetetlennek tűnt a biztosításközvetítők számára. Attól függetlenül, hogy most elérhetővé vált, sokan kételkednek abban, hogy egy ilyen megoldás valóban létezhet. Ez teljesen érthető reakció, hiszen az adaptáció egy folyamat.  Célunk, hogy mindenki tisztában legyen azzal, hogy milyen új lehetőségek nyíltak meg számára és a saját tempójában kezdje alkalmazni azokat. Ehhez minden támogatást megadunk.

Nem mondom, hogy könnyű volt a bevezetési folyamat. Mint minden változástól ettől is tartottak, idegenkedtek a partnereink, hiszen megszokták, szerették a CKB4 rendszert. Az első reakció általában az volt, hogy a “régi jobb volt” és ezt a véleményüket nem is rejtették véka alá. Aztán két hét elmúltával egyszer csak azt hallottuk, hogy már megszokták és látják az előnyöket. Kifejezetten hasznosak az új funkciók, igazából nem is jelentett gondot az átállás. 

Igyekeztünk a lehető legtöbb partnerünknél néhány hónappal a bevezetés után felmérni a helyzetet. Ami egyértelmű, hogy igazán szépnek és átláthatónak tartják a felhasználói felületet. Nagy sikert aratott a KGFB-CASCO együttkötésnél az azonos biztosítóhoz kötött szerződés díjának külön oszlopban történő bemutatása.  Szeretik az új Eurotax kiválasztót és ehhez kapcsolódóan az extrák kijelölésének egyszerűbb megoldását. Szintén sikeresen debütált számos új rendezési, keresési és szűrési funkció. Természetesen a legnagyobb elégedettséget az váltotta ki, hogy a Komplex csomagot használó partnereinknél (back office modult is tartalmazza) megjelentek azok az adatok, szerződések, partnerek, amiket korábban csak egy másik rendszerből tudtak előkeresni külön időbefektetéssel.

- Ha egy biztosításközvetítő az SK MAX mellett dönt, mennyi idő bevezetni, illetve milyen költségei vannak a rendszernek?

Az SK MAX egy speciálisan a biztosításközvetítői piacra tervezett és fejlesztett vállalatirányítási rendszer, ami modulokból épül fel. A bevezetés időtartama attól függ, hogy milyen funkcionalitásokat akar a partnerünk alkalmazni, illetve milyen mértékben kívánja automatizálni a folyamatait.

Önmagában a front end modul és az ügyféloldali mobil applikáció elindítása nem igényel komoly előkészületeket, akár egy napon belül megkezdhető a használatuk.

A back office modulok beállítása és az állományok migrációja már egy hosszabb, összetettebb folyamat, ami egy-két naptól, akár több hónapig is eltarthat a migrálandó állomány méretének és összetettségének függvényében.

Mi minden esetben a fokozatosság elvét szoktuk javasolni, beleértve azt is, hogy néhány hónapig párhuzamosan használják partnereink a régi back office rendszert is.  A bevezetési folyamat keretében minden esetben megvizsgáljuk a partnerünk ügyviteli folyamatait és szükség esetén egyedi fejlesztésekkel tovább optimalizáljuk a működést. Amikor már minden adat átkerült és az alapos és interaktív oktatáson keresztül stabil tudással rendelkeznek az adminisztrátorok, akkor érdemes lekapcsolni a régi back office programot.

Az árazásunk teljesen transzparens, semmi titok nincs benne. Amennyiben nincs a partnerünknek egyedi igénye és a sztenderd dobozos termékünk megfelelő a számára, akkor a front end modul 49.900 forint + áfába kerül, a front end és a back office funkciókat együttesen tartalmazó Komplex csomagunk ára pedig 89.900 forint + áfa. Tisztában vagyunk azzal, hogy ma a piacon nagyjából ennyibe kerül egy pusztán csak back office szolgáltatásokat nyújtó alkalmazás, de fontosnak tartjuk, hogy a piacvezető szolgáltatás a kisebb partnereink számára is elérhető legyen és ezáltal mindenki hosszú távon is sikeresen tudja működtetni a vállalkozását.

De nem a szolgáltatási díj mértéke a valóban fontos kérdés, hiszen ennek sokszorosa megtakarítható azáltal, hogy a partnereinknek nem kell felesleges manuális tevékenységeket végezni, párhuzamosan üzemeltetni rendszereket és az ezek közötti adatcserét folyamatosan biztosítani az értékesítéshez, az ügyfélmegtartáshoz feltétlenül szükséges adatokat nem kell több forrásból összegyűjteni.

Persze ezeknek a költségeknek a kalkulációja nem könnyű, de az biztos, hogy még egy 50 millió alatti árbevételű közvetítőcégnél is több százezer forintos felesleges kiadást eredményez a kettős adminisztráció.

Nagyobb cégeknél ezek milliós költségek, amik az SK MAX használata mellett nagymértékben csökkennek. Ezért szoktuk mondani, hogy az SK MAX díja valójában befektetés, nem költség, méghozzá igen jövedelmező befektetés, ami már rövidtávon is megtérül.

- Mi történik az SK MAX rendszer bevezetése után? Mire számíthatnak az ügyfelek 1, 3, illetve 6 hónap múlva? Milyen egyéb („soft”) támogatást nyújt az SK Trend az új rendszer mellé?

Fontosnak tartjuk a partnereink folyamatos edukációját ezért az SK MAX bevezetésével párhuzamosan kidolgoztunk egy képzési, betanítási programot is. Ez az alap oktatástól egészen a back office tevékenységek teljes kiszervezéséig tart.

Újdonságként megjelent a mesterséges intelligencia is a képzési rendszerünkben, ami a jövőben egyre több szerepet kap majd.

A magyar cégek közül az elsők között indítottuk el AI projektünket, aminek teszt verziója mostanra összeállt és 2025-ben már az SK MAX felhasználók is élvezhetik azokat az előnyöket, amiket csak az AI képes biztosítani. Kezdetben az ügyfélszolgálati és oktatási tevékenységet fogjuk megtámogatni az AI asszisztensünkkel. Néhány év múlva pedig már értékesíteni is tudnak majd partnereink a mesterséges intelligencia hátterű modellek támogatásával.

Az SK MAX rendszer bevezetésével elértünk arra a pontra, hogy a felszabaduló fejlesztési kapacitásainkat új megoldások, még magasabb szintű automatizáció és mélyebb integráció megvalósítására fordíthatjuk, ezáltal csökkentve partnereink számára az élőmunka befektetés igényét és növelve az értékesítésre fordított erőforrásokat.  Az SK MAX a legmodernebb technológiai megoldások felhasználásával készült. Ezt az előnyét még tovább fogják növelni azok a fejlesztések, amiket a következő években fogunk beletenni, növelve ezzel partnereink hatékony működését és lehetővé téve számukra további versenyelőnyök megszerzését.

- Egy komplex támogató rendszer lényege, hogy minden problémára megoldást kínáljon. Volt-e már olyan eset, hogy az ügyfelük önöktől értesült egy-egy piaci szabályozásról, termékről vagy új lehetőségről? Milyen kockázatokat jelent az alkuszoknak, ha nem naprakészek?

Megértettük és elfogadtuk, hogy a szerepünk nem korlátozódik pusztán a technológiai megoldások kivitelezésére.

A partnerkörünk jelentős része nem rendelkezik a biztosítás szakmai ismereteken túlmutató jogi, üzletfejlesztési szakértelemmel.

Kiemelném itt a törvényi megfelelésre vonatkozó elvárásokat és a versenyképesség megtartása, növelése érdekében megteendő lépéseket. Ezeket részben az SK MAX rendszer funkcióin keresztül biztosítjuk partnereink számára, részben pedig a kommunikációs csatornáinkon osztunk meg olyan információkat, amivel segíteni tudjuk ügyfeleinket. Ennek ellenére gyakran tapasztaljuk, hogy bár a rendszer lehetőséget biztosít a törvényi elvárások szerinti működésre, egyes partnereink nem használják ki ezeket funkciókat. Ennek hátterében gyakran az erőforrások és az ismeretek hiánya áll.

Nem könnyű ma talpon maradni egy független biztosításközvetítő vállalkozásnak, hiszen oly mértékű a szabályozás és a költségteher, hogy azt bizonyos cégméret alatt lehetetlen teljesíteni. Az SK Trend két éve pontosan ezért vállalt vezető szerepet a Solidium Klaszter megalapításában. Azt láttuk és látjuk, hogy a kisebb cégek egyedül, támogatás nélkül nem képesek fennmaradni. Még a nagyobbaknak is előnyt jelent a költségek megosztása és a megoldások megtalálása azokra a kihívásokra, amelyekkel ebben a turbulens gazdasági környezetben szembesülnek. Főleg úgy, hogy mindezt egy Klaszterhez csatlakozva, együtt, összefogva, a közös érdekek mentén teszik meg.

Bár az SK MAX sok mindenre képes és rengeteg munkát elvégez a felhasználók helyett, azért nem csodaszer.

A cégvezetők közötti együttműködés, összefogás, érdekképviselet jelentheti a megoldást a jelenlegi helyzetből való kitörésre és a vállalkozások jövőbiztossá tételére.

- Mely területeken lesznek fejlesztések, várható-e jelentősebb változás, ami hatással lesz a szektorra, az itt dolgozó emberekre?

Ma már senki nem kérdőjelezi meg, hogy a legmodernebb technológiák alkalmazása és további térnyerése az egyetlen lehetőség a biztosítási szektor fejlődésére. A pénzeszközök szűkössége rákényszeríti az összes piaci szereplőt a költséghatékony működés felé történő elmozdulásra. Eddig soha nem látott technológiai robbanás előtt áll a biztosítási piac, ami ismét meg fogja változtatni az erőviszonyokat. A korábban már általam említett mesterséges intelligencia megjelenése és használata csak egy tényező.

Mondok néhány sokkal kézzelfoghatóbb területet, amelyek rövid távon jelentős hatást fognak gyakorolni a biztosításközvetítőkre:

  • A biztosítótársaságok megnyitották a back office szolgáltatások elérhetőségét web szolgáltatásokon keresztül. Ez azt eredményezi, hogy a biztosítói adatok (állományok, dokumentumok, információk) napi frissítéssel, automatikusan fognak bekerülni a közvetítők rendszerébe. Ez feleslegessé teszi az önálló közvetítői back office rendszerek alkalmazását, helyette a szuperintegráció kerül előtérbe.
  • Az ügyfelek oldaláról folyamatosan nő az igény az online ügyintézésre, a biztosítási szolgáltatások teljeskörű lefedésére, az azonnali, vagy nagyon gyors megoldások megtalálására. Emiatt nem elegendő a biztosítóktól megkapott friss adatokat a közvetítői rendszerekben tárolni, azokat elérhetővé kell tenni az ügyfelek számára is, kiegészítve egy olyan funkcionalitással, amivel az ügyfelek gyors és minőségi ügyintézését megkönnyítjük. Erre jelent megoldást az ügyféloldali mobilapplikáció, ami néhány éven belül elengedhetetlen lesz az ügyfélkör megtartásához.
  • És amit mindenki érez: nincs elég ember a meglévő ügyfélkör kiszolgálásához sem, akkor hogyan tudnánk időt fordítani arra, hogy fejlődjön a vállalkozásunk?! Erre a problémára is a technológia alkalmazása lesz a megoldás. Már dolgozunk az üzletkötők támogatását segítő modul fejlesztésén, ami az összegyűjtött rengeteg adat felhasználásával hibrid értékesítést fog megvalósítani. Ez azt jelenti, hogy a rendelkezésre álló adatok felhasználásával és azok ügyféloldalra történő kivetítésével, kötési opciók felkínálásával az ügyfélkört aktívan be lehet vonni az új értékesítés folyamatába, ezáltal automatizálni lehet az egyéb — azonnali bevételt nem termelő— ügyintézési folyamatokat. Így egy üzletkötő sokkal több ügyfelet tud kiszolgálni azonos idő alatt, ami logikusan a bevételek jelentős növekedésével és az ügyfélelégedettség javulásával jár együtt. Mindennek az alapja a Szuperintegrált rendszer, vagyis az SK MAX.

Az SK MAX megalkotásával az volt a célunk, hogy egy hibátlan, mindenre kiterjedő értékesítési, back office és papírmentes szerződési folyamatot működtető platformot hozzunk létre, amit egy magas szintű automatizáltságot biztosító ügyviteli rendszer is támogat. Ezen keresztül pedig a rendszert használó partnereink a legmagasabb bevételt és legnagyobb költségmegtakarítást érjék el.

Nagyon nehéz egy interjúban átadni az SK MAX minden előnyét, ezért januárban személyesen keressük fel az érdeklődő közvetítő cégeket, hogy bemutassuk a rendszert és együtt gondolkodjunk az adott cégre vonatkozó lehetőségekről.

Érdekelnek a részletek?

Amennyiben felkeltettük az érdeklődést az SK MAX rendszer iránt, szívesen fogadjuk azon cégvezetők megkeresését, akik igényt tartanak egy részletes és elkötelezettség nélküli tájékoztatásra.

További részletekért hívd Kerekes Zoltánt (mobil: 06 20 955 4566)