A biztosításközvetítői piac már a digitális mennyországban működik

Kiöregedett a biztosítási szakma, jócskán ráférne egy vérfrissítés. Az is egyértelmű, hogy minél fiatalabb egy korosztály, annál inkább ragaszkodik a digitális megoldásokhoz. A mi szakmánk egyik óriási problémája, hogy nem tudunk vonzó, trendi környezetet biztosítani a fiatal titánok számára, így nem tudjuk bevonzani őket a munkaerő piacunkra. Ezen sürgősen változtatni kell, különben végleg lemondhatunk a személyes ügyfélkiszolgálásról.

@ Minden jog fenntartva.

A jelen dokumentumban található szövegek, szövegrészletek, ábrák, grafikák szerzői jogvédelem alatt állnak. További felhasználásuk csak az SK Trend Kft. előzetes, írásos beleegyezésével és engedélyével történhet.

A biztosításközvetítői piac már a digitális mennyországban működik - legalábbis a piaci szereplők így gondolják. Ezzel a felütéssel indítjuk az Átfogó Biztosításközvetítői Piackutatás általam leginkább várt szekciójáról szóló összefoglalót, amelyben arról kérdeztük a piaci szereplőket, hogy miként vélekednek a digitalizáció szerepéről és alkalmazásáról a saját szektorukban.

Nyilván a válaszok némileg torzítanak, hiszen magát a kutatást is egy digitális platformon keresztül végeztük, ezért többségben lehetnek azok a válaszadók, akik előnyben részesítik a digitalizációt és az automatizációt. Ha azt is figyelembe vesszük, hogy az üzletkötők átlagéletkora 60 év körüli, akkor nincs miért szégyenkeznünk! Na csapjunk bele!

Kevesen vitatják, hogy kiöregedett a biztosítási szakma, jócskán ráférne egy vérfrissítés. Az szintén egyértelmű, hogy minél fiatalabb egy korosztály, annál inkább ragaszkodik a digitális megoldásokhoz. Véleményem szerint az egyik óriási problémája a mi szakmánknak, hogy nem tudunk vonzó, trendi környezetet biztosítani a fiatal titánok számára, ezért nem tudjuk bevonzani őket a munkaerő piacunkra. Ezen sürgősen változtatni kell, különben végleg lemondhatunk a személyes ügyfélkiszolgálásról.

Mondom ezt annak tudatában, hogy a jelenleg aktív munkatársak is úgy gondolják, hogy már most is elengedhetetlen a digitális technológiák alkalmazása a biztosításközvetítői piacon. Közel 300 válaszadó nyilatkozata alapján, az látszik, hogy 95% felett van az ezzel egyetértők aránya, és ezen belül 50% felett vannak azok, akik ezzel a kijelentéssel teljes mértékben azonosulni tudnak.

Én is úgy gondolom, hogy túl vagyunk a visszafordulási ponton, de azt is látom, hogy a piacunkon végbemenő digitalizációs folyamat, nem egy támogató fejlődés, hanem inkább egy kényszerítő körülmény. Mit is jelent ez? A digitális transzformáció a legtöbb piacon, valamilyen átgondolt, stratégiával alátámasztott, szervezett folyamat keretében megy végbe.

Nálunk ez nem így történik. A digitalizációt felülről kényszerítik rá a biztosításközvetítő cégekre, akik viszont képtelenek ezt rendszerszinten alkalmazni. Így szigetmegoldások születnek, amik nem, hogy növelnék a hatékonyságot, de éppen ellenkező irányba hatnak. Mindenki csinál valamit, de tőke, szakember és hozzáértés hiányában ez a valami, azt eredményezi, hogy egyre több befektetés mellett, egyre nehezebben boldogulnak ezen a területen. Végül a többség legyint, beveszi a “leszarom tablettát”, oszt lesz, ahogy lesz!

26_Kutatas_6szekcio_Digitalizacio_1

Felhasználói oldalról teljesen egyértelmű, hogy már ma sem lehet hatékonyan dolgozni ezen eszközök nélkül. Nem mindegy azonban, hogy mit gondolnak az ügyfeleitek ezekről a megoldásokról. Fogalmazzunk inkább úgy, hogy mit gondoltok ti, hogy mit gondolnak az ügyfeleitek róla. Itt már egy jelentős visszarendeződést láthatunk. Még mindig nagy többségben vannak azok, akik úgy gondolják, hogy inkább kedvelik az ügyfelek a digitális megoldásokat (80%), de ha kibontjuk a kategóriákat, akkor erősen eltolódik az arány az egyetértek, de… irányába. A teljes mértékben egyetértők 17%-ot, az egyetértők 27%-ot, az inkább egyetértők pedig 36%-ot tesznek ki.

Mi lehet az oka ennek a bizonytalanságnak? Alapvetően két dolgot látok: Az egyik az, hogy miként használják az üzletkötők a rendelkezésükre álló eszközöket. A világon mindent lehet jól és rosszul használni. A legtökéletesebb megoldások sem működnek akkor, amikor a felhasználó nem érti meg, hogy mire is jó az dolog, amit alkalmazni tud. Nem tudja, hogy miként lehetne az előnyére fordítani az adott eszközt. Ez egy tanulási folyamat, amire feltétlenül időt kell szentelni, ami most nem történik meg a biztosításközvetítői piacon.

A másik pedig az, hogy milyen eszközökkel rendelkeznek az üzletkötők, vagy inkább milyenekkel nem. Borzasztó elcsépeltnek tűnik már az “ügyfélélmény” kifejezés, pedig ez a modern világ vásárlói szokásainak és elégedettségének a legfontosabb mozgatórugója. Az ügyfelek már élményt vásárolnak! 

Lássuk be, hogy a biztosítás nem egy izgalmas termék. Ezért kell élményszerűvé tenni. Ha ez sikerül, duplán nyerünk, hiszen egyrészt magunkhoz kötjük az ügyfeleinket, sőt vásárlásra is tudjuk őket ösztönözni, másrészt pedig vonzóvá tehetjük az üzletágat a fiatalok számára, így motivált munkaerőhöz juthatunk.

26_Kutatas_6szekcio_Digitalizacio_2

Az biztos, hogy a felhasználók, azaz a munkatársak, jobban szeretik ezeket az eszközöket, mint amennyire az ügyfeleikről feltételezik, hogy szeretik azokat. A válaszok alapján 40%, teljes mértékben egyetért azzal a kijelentéssel, hogy ő maga szívesen használja a digitális megoldásokat. Összességében pedig 94%-nyi szavazat esett az egyetértők oldalára.

26_Kutatas_6szekcio_Digitalizacio_3

Ez olyan meggyőző többség, amit nem érdemes tovább boncolgatni. Aki nem érti ennek a jelentőségét, azt úgysem lehet meggyőzni. Ami viszont ennél sokkal fontosabb, hogy azon túlmenően, hogy szeretik a felhasználók a digitalizációt és az azt felhasználó eszközöket, milyen támogatást biztosítanak ezek megoldások. Ha könnyebbé teszik a munkát az örömteli, de ha átgondolatlan, öncélú, rendszeridegen fejlesztések kerülnek a piacra, akkor az pusztán pazarlás. Úgy látom, hogy bár vannak jó ötletek, amibe belevágnak egyes cégvezetők, de a rendszerszemlélet hiánya miatt, ezek a szolgáltatások, még ha meg is valósulnak, nem teremtenek értéket.

Kanyarodjunk vissza, oda, hogy a már ma is rendelkezésre álló programokat mennyire tudják használni, kihasználni a szektorban dolgozó munkatársak. Ennek az lenne az alapja, hogy mindenki megfelelő képzést kapott és folyamatosan tájékozódik az újdonságokról, lehetőségekről. Természetesen ezek mellett a mindennapokban használja ezeket a rendszereket. Az állításunkra, miszerint megfelelő ismeretekkel rendelkeznek a felhasználók ezen rendszerek használatára vonatkozóan, egyértelműen pozitív választ kaptunk. Bár az egyetértők aránya 87%, azért látszik az óvatosság is, hiszen 36% az inkább egyetértek kategóriára szavazott, ami azt jelenti, hogy vannak még kételyek.

26_Kutatas_6szekcio_Digitalizacio_4

Készséggel elfogadom, hogy a válaszadók a szofisztikáltabb felhasználók közé tartoznak. A teljes felhasználói körben azonban a tények egészen mást mutatnak. Természetesen én csak az SK Trend rendszerek felhasználóiról tudok nyilatkozni, de feltételezem, hogy más programok esetében sem sokkal mélyebbek a felhasználói ismeretek. Nem tudom sajnos megerősíteni ezt az eredményt. Az átlagos felhasználó ugyanis egyáltalán nincs tisztában a rendszereink által nyújtott előnyökkel, az elérhető szolgáltatások körével, vagy a programok használatával. Ennek ellenére nem élnek az általunk felkínált oktatás lehetőségével, aminek eredményeként, sokkal sikeresebbek lehetnének.

A szekció utolsó felvetése az volt, hogy a felhasználók elégedettek-e ezeknek az eszközöknek a minőségével. Akár hátra is dőlhetnénk, hiszen ismét jelentős többség, 88% szavazott arra, hogy egyetért ezzel az állítással. 

26_Kutatas_6szekcio_Digitalizacio_5Talán a túlzott udvariasság mondatja ezt a válaszadókkal, ugyanis én nem így látom.
Akár a hardvereket, akár a szoftvereket tekintjük, ki kell mondanunk, hogy ezek nagyrészt elavultak, nem a valós igényekre adnak megoldásokat, a rendszerek nem kompatibilisek egymással, részmegoldásokat tartalmaznak, nem felhasználóbarátak. Sok területen, ahol egyébként nagyon kellene, semmilyen digitális megoldás nem létezik. Ez pedig a versenyképességet csökkenti.

Óriási a lemaradás a szektorban a digitalizáció területén. Ez ellen azonnali fellépésre van szükség. A biztosításközvetítő cégek között is hatalmas különbség van a digitális transzformáció területén elért eredmények minőségében és mennyiségében. Sokan vannak, akik még a startvonalra sem álltak fel. Innen pedig nehéz lesz nyerni!

A rendszerintegráció területén az SK Max rendszer bevezetése egy fontos és jelentős lépés lesz a partnereink életében. A sok területen hiánypótló megoldásunk nemsokára a piacra kerül, így a közvetítő cégek digitális piaci hátránya gyorsan csökkenthetővé válik. Ennek fontos feltétele az aktuális helyzet felmérése, és az SK Max koncepció megértése. Ennek érdekében már az őszi bevezetést megelőzően, ügyféltalálkozókat szervezünk.

A következő SKávéHáz rendezvény témája az SK Max rendszer koncepciója, újdonságai, a felhasználók számára nyújtott egyedi előnyei. Ha többet akarsz tudni, ha a versenytársaid előtt akarsz járni, szeretettel várunk a rendezvényen.

A rendezvény időpontja: 2022. június 30., 9.00 - 11.30 óra (8.45-9.00 érkezés, regisztráció)

A helyszín: Buda Square Irodaház, 1036 Budapest, Lajos u. 48.

Az eseményre csak előzetes regisztrációval lehet belépni. Regisztrálj ITT

A nyár folyamán folytatjuk az átfogó biztosításközvetítői kutatásunk eredményeinek publikálását. Ha még nem olvastad a korábbi elemzéseket, akkor érdemes pótolnod. Kattints IDE az eddig megjelent cikkekért!

A nyárra sok jó tartalmat kínálunk, ami mellé kívánok kellemes csobbanást mindenkinek!