Itt az év vége! Mi lesz a karácsonyfa alatt? És jövőre? - 1. rész
Szeretnénk segíteni! Ebben a cikksorozatban konkrét megoldási javaslatot is megfogalmazunk, annak érdekében, hogy az eljövendő karácsonyok is gazdagok legyenek. Kemény évünk volt! Mit kellett megtanulnunk ebben az évben? Hogyan szerepeltek a „tanulók” és mire tudják használni a tanultakat? Éves összefoglalónkban a 2020-as esztendő tanulságairól, tapasztalatairól elmélkedünk. Nézzük meg a tényeket, és vonjunk le a szükséges következtetéseket!
Ami nem öl meg, az megerősít!
Ha pozitívumot keresünk ebben az évben, akkor talán ez lehet az. Egyébként meg rendesen kaptuk az ívet. Kapkodhattuk a fejünket, és az év végén örülhetünk annak, hogy lyuk van a fülünkön (aki másképp ismeri a mondást, nyugodtan behelyettesítheti).
Szerintem egyébként kellenek az ilyen évek! Hiszen az ad hoc nehézségek mellett számtalan tanulsággal ajándékozott meg bennünket 2020! Biztos sokunknak fájdalmas emlékeket, tapasztalatokat hordoz – és itt kifejezetten csak a gazdasági vonatkozásokról kívánok megemlékezni.
Azért jó, hogy vannak ilyen kihívásokkal terhelt esztendők, mert mindenkit megtanít távolabbra tekinteni, elvonatkoztatni a napi problémáktól. Arra figyelmeztet, hogy fel kell készülni „mindenre is”, hogy nem ülhetünk nyugodtan a hátsónkon, várva a sültgalambot, mert nem fog jönni. Tervezni kell, cselekedni kell, változni kell!
Meggyőződésem, hogy a biztosítási piac, egyik nagy problémája, hogy a többség stratégia nélkül vakon repül. Még ha repülne, de inkább csak vakon vánszorog.
Mivel a 2008-as pénzügyi válság lecsengése után nem volt igazi nagy megpróbáltatás a piacunk előtt, ez elkényelmesedéshez, hamis biztonságérzethez vezetett. Ilyenkor előbb-utóbb, elkerülhetetlenül kiesik a csontváz a szekrényből.
Nézzük a tényeket! Mit mutatnak a számok?
Az egyik szemem sír, a másik nevet, ahogy a statisztikákat böngészem.
Ha januárban azt mondja valaki, hogy az előző éves termelést fogjuk hozni, akkor kinevetem, és lemondok az ügyvezetői pozíciómról. Ha áprilisban ugyanezt mondta volna bárki, akkor azt a keblemre ölelem, és bízom abban, hogy a próféta szólt belőle.
Ma már látom, hogy az össztermelés vonatkozásában, szinte pontosan lemásoljuk az előző évi teljesítményt. Üzletemberként, cégvezetőként erre egyszerűen nem mondhatom azt, hogy elégedett vagyok, hiszen nem ez szerepelt az üzleti tervemben.
Ha viszont figyelembe veszem, hogy milyen példa nélküli év végéhez közeledünk, milyen erőfeszítéseket tettünk annak érdekében, hogy elérjük ezt az eredményt, és honnan hoztuk vissza ezt az évet, akkor mind a kollégáimnak, mind a partnereinknek elismeréssel tartozom.
Megmutatom, mi is történt. Az alábbi ábrán a 2020. évben megkötött, összes szerződés darabszámait láthatjátok havi bontásban. Aki már nem emlékezne rá, március 16-án kezdődtek el a korlátozások, aminek eredményét látványosan megmutatja a grafikon.
A tavaszi időszak, különösen a május hónap a legerősebb hónapok közé tartozik általában. Ehhez képest pont erre az időszakra esett az első hullám s ezzel beszakadtak az értékesítési számok. A március 10%-kal, az április 30%-kal, a május pedig 20%-kal maradt el az előző éves teljesítménytől. Ezek olyan értékek, amik már megrengetik a piacot.
Ha ez így maradt volna, még mondjuk 3-6 hónapon keresztül, akkor az biztosan megfektette volna a biztosításközvetítőket, és a biztosítótársaságok munkatársainak sem lett volna őszinte a mosolya. Ha nagyon egyértelműen akarunk fogalmazni, akkor ki kell mondjuk, óriási mázlink volt, hogy a vírus megtette azt a szívességet, hogy néhány hónapra visszavonulót fújt.
Összehasonlításul az alábbi ábrán azt láthatjátok, hogy 2019-ben – és egyébként minden megelőző évben is – a tavaszi hónapok általában kiegyensúlyozott növekedést hoznak a kötésszámokban. Átlagosan 25.000 darab szerződést kötnek havonta a partnereink a rendszerben, ehhez képest kellett volna, a terveink szerint, 10%-os növekedést generálni 2020-ban.
A fentiek alapján én most kiegyezem önmagammal egy döntetlenben. Ugyanakkor szeretnék rámutatni, hogy léteznek működő stratégiák a piacon. Ugyanis partnereink közül sokan tudtak fejlődni, és vannak olyanok, akik jelentős mértékű növekedést értek el ebben a nehéz évben is. A partnerkörünk kicsivel több, mint 20%-a növelte a megkötött szerződéseinek számát a 2019-es évhez képest, sőt közel 5%-uk esetében, ez a növekedési ráta meghaladta a 15%-ot. Ezúton is emelem a kalapom előttük, és őszintén gratulálok a teljesítményükhöz.
A 2020-as esztendő rövidesen véget ér, de hiú ábránd lenne azt gondolni, hogy az évvel a biztosításközvetítői szektor problémái is eltűnnek. Ha nem tanulunk 2020 leckéiből és továbbra sem teszünk érdemben azért, hogy jelentősen növeljük a piaci szereplők hatékonyságát, akkor a jövő évi karácsonyfa alatt nem mindenki fog ajándékot találni.
Az idei évben több cikkemben is megemlékeztem arról, hogy mi a piacunk valódi problémája. Aki esetleg nem olvasta őket itt eléri az első részt, itt pedig a másodikat, tudja pótolni.
Meztelen a király!
Mi magunk régóta kutatjuk a piacunk lemaradásának okait. Lehetséges, hogy nem mi fedeztük fel a spanyol viaszt, de az elsők között mondtuk ki, hogy meztelen a király.
Ebben a helyzetben illendő megoldásokat is javasolni, hiszen problémákat sorolni mindenki tud. Én úgy látom, hogy a piacunk helyzete évről-évre romlik, és mára válságos állapotba került. A beavatkozás elkerülhetetlen. Viszont a jó hír, hogy létezik a gyógymód: egy eddig nem alkalmazott, kísérleti fázisban levő eljárást javaslok.
Kérlek, Te is gondold át, milyen volt a Te éved, és mit tervezel jövőre! Őszintén remélem, hogy a koncepció, amit majd bemutatok ennek az eszmefuttatásnak a folytatásaként, érdekes lesz számodra is.
Ide kattintva elolvashatod a cikk 2. részét, amelyben arról írtam, hogy mit tehetünk a megoldás érdekében. Nemcsak a jövő évi, de az utána következő karácsonyok érdekében is. Mert én továbbra is hosszú távon gondolkodom.