Itt az év vége! Mi lesz a karácsonyfa alatt? És jövőre? - 2. rész
Szeretnénk segíteni! Az év végi cikksorozat első részében bemutattam, hogy milyen hatással volt a COVID a piacunkra. Ennek folytatásaként most konkrét megoldási javaslatot is megfogalmazunk a következő évek sikereinek megalapozása érdekében, azért, hogy az eljövendő karácsonyok is gazdagok legyenek.
Ha nem olvastad még a cikk 1. részét, itt tudod pótolni.
Miért most írunk erről?
Mielőtt rátérek a megoldásra, elmondom, hogy miért éppen most hozakodok elő vele. November 5-én tartottuk az 5. SKávéHáz rendezvényt. Aki még nem hallott volna erről, ez egy olyan tematikus program, ahol az érdeklődő közvetítő cégek vezetőivel egy előre meghirdetett témáról beszélgetünk. A jelenlévők együttműködését a téma meghívott szakértői segítik, akik gondolatindító előadásukat követően a rendezvény teljes időtartama alatt velünk maradnak és támogatják a vélemények, az ötletek kibontását, a problémák megoldását.
A rendezvénysorozat talán legizgalmasabb, de mindenképpen legőszintébb, legtermékenyebb eleme volt a novemberi beszélgetésünk. Az eredeti téma az ügyfelek viselkedésének COVID miatti megváltozása volt, de gyorsan kiderült, hogy a pandémia csak katalizátorként hatott a piacra. Valójában a résztvevők már régóta érzik, tudják, hogy hatalmas, számukra legyőzhetetlennek tűnő problémákkal állnak szemben.
Őszintén valljuk be a napi problémákat!
Attól lett zseniális ez a rendezvény, hogy a jelenlévők végre őszintén kimondták, hogy baj van, nem látják a megoldást a problémákra, de úrrá akarnak lenni a helyzeten, keresik a megoldásokat és még sikeresebb piaci szereplővé kívánnak válni.
Rövidesen videókat fogunk megosztani a rendezvényről, így most csak a legfontosabb megállapításokból szemezgetek, amiket a jelenlévő alkuszcég vezetők fogalmaztak meg:
- Általános erőforrás hiányban szenvedünk, nincsenek szakembereink, eszközeink, több területen hiányos a tudásunk (pl. marketing, PR, jog, informatika, HR, stb.);
- Napi 12-14 órát dolgozunk, nincs időnk a napi operatív ügyek mellett semmire. Egyáltalán nem tudunk foglalkozni stratégiai tervezéssel, a hosszú távú célok meghatározásával;
- Nincs felhasználható likvid tőkénk, bár működik a cég, de befektetni, beruházni már nem tudunk a bevételekből;
- Nem tudjuk, miként lehetne megnövelni a bevételeinket, csökkenteni a költségeinket;
- Nem motiváltak a munkatársaink, minden változást elutasítanak;
- Nem tudunk hatni a munkatársainkra, mindenki azt csinál, amit akar, azt sem tudjuk, hogyan értessük meg velük magunkat;
- Nem tudunk megfelelni a kötelező törvényi elvárásoknak, követni azok gyors változását, sokszor azt sem tudjuk, hogyan vonatkoznak ránk ezek a törvények, mit kellene tennünk a betartásuk érdekében;
- Nem tudunk új munkatársakat toborozni, a meglévők nem nyitottak az újdonságokra;
- A nagy cégek elveszik az ügyfeleinket, nem tudunk velük versenybe szállni;
- Nincsenek online megoldásaink, egyre nehezebb az ügyfelekkel személyesen találkozni;
- Rengeteg az adminisztráció, mindent kézzel csinálunk, a számítógépes rendszereink nem kompatibilisek egymással;
- A biztosítótársaságok nem vesznek komolyan bennünket, egyáltalán nem, vagy lassan reagálnak az ügyeinkre, és a jutalék is csökken;
…és sorolhatnám még a gondokat.
Hangsúlyozom, hogy szinte az összes egyéni felvetést megerősítette a többi résztvevő is. Azért hatalmas előrelépés ez, mert ahhoz, hogy az elengedhetetlen fejlődési folyamat megkezdődjön, először együtt szembe kell nézni a jelen helyzet tarthatalanságával. Ez most megtörtént és ezer százalékosan biztos vagyok abban, hogy ezek nem csak a jelenlévők problémái. Abban is biztos vagyok, hogy azok, akik már értik, érzik, hogy mi a helyzet, és mit kell tenni még kevesen vannak ahhoz, hogy valóban történjék valami, ami érezhető változásokat indít be.
2020-as számvetés: milyen volt a Te éved?
A karácsonyi, évvégi időszak tökéletesen alkalmas a számvetésre. Arra kérlek, hogy Te is gondold át ezeket a felvetéseket, és mérd fel a saját helyzetedet. Ha arra jutsz, hogy Neked is szükséged van segítségre, támogatásra, akkor ne késlekedj, csatlakozz a reformerek csoportjához! Az elkövetkező rendezvényeket is az SK Trend zárt Facebook csoportjában, illetve LinkedIn oldalunkon hirdetjük majd meg, és itt olvashatod el a legfrissebb ismeretanyagokat is a mindannyiunk számára releváns témáinkban. Ha még nem vagy tagja ezeknek a csoportoknak, akkor csatlakozz most a fenti linkekre kattintva!
Az SKávéHázon jelenlévők abban is egyetértettek egymással, hogy a problémákat egyedül nem tudják megoldani, és szívesen összefognának a többi, hasonló helyzetben levő közvetítő céggel, hogy közösen a terhek és költségek megosztásával teremtsenek egy olyan szervezetet, amely által kezelhetővé válnak a kihívások, és sokkal biztonságosabb, kiszámíthatóbb körülmények között végezhetik a munkájukat.
Felmerült, hogy erre a kérdésre már van megoldás. Az ernyőcégek pontosan ebből a célból jöttek létre, és be is tudják tölteni ezt a szerepet támogatást nyújtva a problémák kezelésére. Sajnos ennek a megközelítési módnak van egy hátulütője, amit nehezen lehet ma még feloldani: ez pedig az, hogy a beolvadó cég állománya azonnal az ernyőcéghez kerül. Véleményem szerint az ebből eredő félelem egy jó szerződéssel feloldható, de azt is meg tudom érteni, ha egy vállalkozás bizalmatlan ezzel a megoldással kapcsolatban.
Mégis mi lehet a mindenki számára megfelelő feloldása ennek a helyzetnek?
Az én javaslatom egy szolgáltató központ életre hívása, fejlesztése és fenntartása. A szolgáltató központok a multivilágban jól ismertek SSC, azaz Shared Service Center néven, és gyakorta alkalmazott megoldásnak számítanak.
A koncepciójuk az, hogy nagy számban vannak olyan funkciók, amiket a szervezeten belül több országban is el kell végezni, ezért mindenhol fel kell állítani és fenn kell tartani a nagyon hasonló feladatokat ellátó osztályokat, igazgatóságokat. Ez természetesen rendkívül költséges, ráadásul sokszor nem is lehet kihasználni teljesen az egyes csapatok kapacitását, ez pedig az erőforrások pazarlásához vezet.
Az okos, fejlődni vágyó cégek ehelyett egy központi helyen, egyetlen szervezetet hoznak létre, ami kiszolgálja az összes ország összes igényét.
A mi piacunk helyzete nagyon hasonló a fenti szituációhoz. Minden közvetítő cégnek ugyanazokat a feladatokat kell(ene) elvégeznie, de ehhez egyrészt nincsenek meg a szakembereik, másrészt nem rendelkeznek akkora tőkével, amivel megfinanszírozhatnák azok költségét. Ráadásul felesleges is lenne, mert egy kis cégnek nincs szüksége, állandó HR-esre, jogászra, marketingesre, pénzügyesre, adminisztrátorra, és ki tudja még mire. Viszont ezeket a feladatköröket be kell töltenie valakinek, mert a munkát el kell végezni. Szintén gondot jelent ebben a szegmensben, a rendkívül drága IT rendszerek beszerzése és üzemeltetése, a szakértő menedzsment megfizetése, a munkatársak edukációja, a minőségi marketing- és PR szolgáltatások lehetősége. Nagyon hosszan lehetne még sorolni, hogy mi mindenre nem jut idő és pénz, ami elengedhetetlen az életben maradáshoz.
Az SK Trend már ezen az úton halad
Az SK Trend szolgáltatásai pontosan ezt az innovatív koncepciót követik. Hazánkban nagyon kevés cég engedheti meg magának, hogy saját IT rendszereket fejlesszen és üzemeltessen. Ezért létrehoztuk, működtetjük és fejlesztjük a szolgáltatásainkat, úgy, hogy a költségeiket szétporlasztjuk az azt használó partnerek között.
A koncepciót továbbgondolva, könnyedén eljuthatunk odáig, hogy a szerződések megkötésén túlmenően a legtöbb szolgáltatást is ki lehet szervezni egy külső, professzionális szolgáltatónak. Ezek nyilvánvalóan azok a tevékenységek, amik nincsenek, vagy csak közvetett módon vannak hatással a piaci versenyre. Hosszabb távon a biztosítás közvetítő cégeknek, csak az értékesítéssel érdemes foglalkoznia, azt viszont minőségi módon kell végezni, a jelenleginél sokkal több szolgáltatást nyújtva.
A szolgáltató centrumban olyan eszközök, automatizált, gépesített folyamatok, és olyan tapasztalt, hatékony munkatársak állnak rendelkezésre, amik, akik töredék idő alatt végzik el azt a munkát, amit jelenleg az egyes vállalkozások csak kínkeservesen, vagy egyáltalán nem tudnak megoldani. De gondoljátok csak el meddig lehet még pl. professzionális marketingtevékenység nélkül életben maradni? Mi lesz azokkal. akik nem tudnak belépni az online piacra? Ki fogja kezelni a nyugdíjba vonuló üzletkötők állományát?
Gyors, magas színvonalú, testreszabott megoldások, olcsón
Természetesen a megrendelő vállalkozásnak, a szolgáltató centrum testreszabja a megoldásokat. Szó nincs arról, hogy mindenkinek, mindent ugyanúgy kell csinálnia. Megmarad a szabadságod, az önállóságod, Tiéd marad az állományod, miközben eltűnnek a gyűlölt feladatok, és megnyílnak olyan lehetőségek, amikről korábban még álmodni sem mertél.
A szolgáltató centrum képes biztosítani azokat a szakembereket, akiknek megfizetése, szinte lehetetlen egy kisebb cég számára. Ilyenek lehetnek pl. a biztosítási szakjogászok, szervezetfejlesztési tanácsadók, marketingszakértők, stb.
Mindezért csak annyit kell fizetned, amennyi szolgáltatást igénybe veszel a szolgáltató központtól. A felszabaduló erőforrásaidat az alapszolgáltatás, vagyis az értékesítés, az ügyfélkiszolgálás területén felhasználhatod.
Természetesen rengeteg még a nyitott kérdés, ami megválaszolásra vár. Hadd említsek csak néhányat közülük:
- Kinek kell mindezt megszerveznie?
- Ki fogja finanszírozni?
- Hogyan fog megvalósulni?
- Kinek, mi az érdekeltsége?
- Mi lesz az eredménye?
- Mi történik, ha nem teszünk semmit?
Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolását most már el kell halasztanunk az ünnepek utánra, de túl sokáig nem késlekedhetünk a válaszokkal.
Akinek sikerült felkeltenem az érdeklődését, szeretne aktívan részt venni a megoldás kialakításában és élvezni az előnyeit, azokat szeretettel várjuk 2021-ben az SKávéHáz programjainkra.
Most viszont következzen a jól megérdemelt pihenés, talán egy kicsit másképp, mint a korábbi Karácsonyokkor.
Kívánok mindenkinek Boldog, Békés Ünnepeket
és Sikeres Új Esztendőt kollégáim és partnereim nevében!